Saturday, September 12, 2015

[gita-talk] Fw: अवतार

 



संसारको उसका (परमात्माका) आदि अवतार कहा गया है। आदिका शब्दार्थ लें तो 
संसार उसका (परमात्माका) पहला अवतार हुआ। इस चतुर्युगमें कुल तेईस अवतार 
बताये गये हैं जिनमें संसार पहला अवतार है जो अभी भी है (विलुप्त नहीं हुआ है),
जबकि शेष बाईस अवतारोंमेंसे एक भी (आज) नजर नहीं आता। क्या यह अटपटा 
नहीं लगता कि आदि अवतार तो विद्यमान है और उसके बादके सभी अवतार पूरी 
तरह विलुप्त हैं? यदि विलुप्त नहीं हैं तो नजर क्यों नहीं आते? यदि विलुप्त हैं तो 
क्या वे सभी (जिनमें सर्वश्री राम, कृष्ण, बुद्ध आदि भी गिने गये हैं) इस संसारसे 
(आदि अवतार) किसी तरह कमजोर थे जो उन्हें (अगला अवतार होनेके पहले ही)
विलुप्त होना पड़ा? किन्हीं दो अवतारोंके (प्राणी रूपमें) समकालीन होनेका वर्णन 
साधकको ज्ञात नहीं है। 
कृपया समाधान दें। 
सविनय,
साधक  

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श्री g a mittal जी!
साधकके पास श्रीमद्भागवतम् उपलब्ध नहीं है जो पढ़ सकता। 
कथन 
"Within this world, whatever is perceived by the mind, speech, eyes or 
other senses is Me alone and nothing besides Me. All of you please understand this by a straightforward analysis of the facts." भगवान् ने निश्चित रूपसे स्वयंसे नहीं कहे अन्यथा All of you (स्वयंसे अतिरिक्त अन्यको you संबोधित किया जाता है, स्वयंको you नहीं कहा जाता कभी) शब्द नहीं कहते। जब भगवान् स्वयं अपने अतिरिक्त किसी अन्य (जिसे all of you कहा है) का होना स्वीकार करते हैं तो उनका कहना nothing besides Me गले नहीं उतरा (समझमें नहीं आया), 
कृपया समझाइयेगा।
सविनय,
साधक

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Sadhak questioned - "
त्रेता और द्वापर युगोंमें रहनेवाले अवतार परशुराम इस 
कलियुगमें क्यों नहीं हैं जबकि इसी युगमें उनकी बहुत जरूरत है?"

Hanumanji is supposed to be on earth. Same way, I think Vyas deva is supposed to be there also. In one way, you question is - "Why does Hanumanji or Vyas deva come and change the course of Kali-yuga?"

This question is answered to some degree in Bhagavatam. Parikshit had option to destroy kali-yuga but he did not. 

Bhagavatam 1/18/8-9 --> Mahārāja Parīkṣit was a realist, like the bees who only accept the essence [of a flower]. He knew perfectly well that in this Age of Kali, auspicious things produce good effects immediately, whereas inauspicious acts must be actually performed [to render effects]. So he was never envious of the personality of Kali. 
Mahārāja Parīkṣit considered that less intelligent men might find the personality of Kali to be very powerful, but that those who are self-controlled would have nothing to fear. 
Bhagavatam 12/3/51-52 -- 
My dear King, although Kali-yuga is an ocean of faults, there is still one good quality about this age: Simply by the holy names of God, one can become free from material bondage and attain God. Whatever result was obtained in Satya-yuga by meditating on Viṣṇu, in Tretā-yuga by performing sacrifices, and in Dvāpara-yuga by serving the Lord's lotus feet can be obtained in Kali-yuga simply by chanting the holy names of God.

So, take advantage of your good fortune. Lead a life of love and kindness by seeing God in all. Accept that your are God's and do Ram jap with that acceptance. (hohi ram ka naam japu)

g a mittal

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Sadhak wrote -- "
साधकने माना है कि जिस किसी भी शब्दसे जिस किसी भी वस्तु, प्राणी, अवस्था, स्थिति, परिस्थिति आदिको सोचा, 
समझा, कहा और सुना जा सकता है, वे सबके सब उस (जिसे भगवान् या परमात्मा कहा गया है)में हैं क्योंकि एक वही 
है और उससे अलग न तो कोई हुआ, न कोई है, न कोई होगा और न कोई हो सकता ही है। "

Similar message is given in Bhagavatam 
11/13/24 - "Within this world, whatever is perceived by the mind, speech, eyes or other senses is Me alone and nothing besides Me. All of you please understand this by a straightforward analysis of the facts."

It is Him alone and there is nothing besides Him. 

I don't understand what Sadhak wants to discuss. If Sadhak wants to do more detailed discussion with Vyas NB, then it might be better to do it on personal email instead of doing it with the whole group.


g a mittal

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यदि पता नहीं होनेको भूलना कहते हैं तो बात अलग है। 
सविनय,
साधक 

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sayon kk जी! 
आपकी बात पढ़ी। त्रेता और द्वापर युगोंमें रहनेवाले अवतार परशुराम इस 
कलियुगमें क्यों नहीं हैं जबकि इसी युगमें उनकी बहुत जरूरत है?
किसी ग्रंथमें इसका उत्तर हो तो कृपया अवश्य बतायें। 


सविनय,
साधक 

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>> संसारको उसका (परमात्माका) आदि अवतार कहा गया है। 

Please understand above statement as described in Bhagavatam 11/13/24. "Within this world, whatever is perceived by the mind, speech, eyes or other senses is Me alone and nothing besides Me. All of you please understand this by a straightforward analysis of the facts."

>> इस चतुर्युगमें कुल तेईस अवतार बताये गये हैं जिनमें संसार पहला अवतार है जो अभी भी है (विलुप्त नहीं हुआ है),

I think you should read Bhagavatam and get facts from Bhagavatam. Please especially read 3rd chapter of 1st canto.

>>  किन्हीं दो अवतारोंके (प्राणी रूपमें) समकालीन होनेका वर्णन  साधकको ज्ञात नहीं है। 

Ram and Parashuram were at the same time.

Bhagavatam 1.3.8 describes Narada as avatar. He is supposed to be still existing. He does not have human form. He is son of Brahma and part of Brahma-loka.

Bhagavatam 1.3.21 describes Veda Vyas as avatar. He is supposed to be still existing in Himalayas.

Please read Bhagavatam to resolve your doubts.


g a mittal

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आप क्यों भगवान परशुराम और श्री राम को भूल गए? भगवान परशुराम और श्री कृष्ण को भूल गए? 

sayon kk

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HINDI:            http://www.swamiramsukhdasji.org





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Posted by: Sadhak <sadhak_insight@yahoo.com>
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