Thursday, December 18, 2014

[gita-talk] Me, My Swaroop (Self, Aatma), Would like to Understand

 

It has been said :   The "Self" (swaroop) of all being's is conscious existence (IS) only. 
Further it is said :   Our Self is not attached to any body,  the Self is not limited to any one body,  rather it is all pervasive.  
Elsewhere it is said :  Our Self (aatma)  and Paramatma (IS) are of the same element, reality (tattva).   
Question is :    That which is called the embodied soul (jeev),  if is it only called "jeev" due to the body, and the Self (Swaroop,  Aatma) which is not attached to any body,  that "Swaroop"  (Aatma,  Self) is not limited to any body,  then, the "Self"  (swaroop) of all the embodied souls (jeevs) who have assumed this body,   is in reality (tattva) one only or many?  When the Self (swaroop, aatma) and Paramatma (Is) are both of the same essence (reality,  tattva),  then the question of the swaroop (self, aatma) being many (various separate entities)  does not arise,  because Paramatma (IS),  was only One,  is One and will remain One.  What is the truth,  Please explain.  
Humbly,  
Sadhak

HINDI



कहा है : जीवमात्रका स्वरूप चिन्मय सत्तामात्र है। 
आगे कहा है : हमारा स्वरूप किसी शरीरसे लिप्त नहीं है, स्वरूप एक शरीरमें सीमित नहीं है, प्रत्युत सर्वव्यापी है।
अन्यत्र कहा है : हमारा स्वरूप (आत्मा) और परमात्मा (है) दोनों एक ही तत्त्व हैं। 
जिज्ञासा है : जिसे जीव कहा गया है, यदि उसे शरीरोंको लेकर ही कहा गया है और स्वरूप (आत्मा) किसी भी शरीरसे 
लिप्त नहीं है, स्वरूप (आत्मा) किसी भी शरीरमें सीमित नहीं है, तो सभी शरीरधारी जीवोंका स्वरूप (आत्मा) भी 
तत्त्वसे एक ही होता है या अनेक (अलग-अलग)? जब स्वरूप (आत्मा) और परमात्मा (है) दोनों एक ही तत्त्व हैं तो 
स्वरूप (आत्मा) के अनेक (अलग-अलग) होनेका प्रश्न ही नहीं क्योंकि परमात्मा (है) तो एक ही था, एक ही है और 
एक ही रहेगा। सच क्या है, समझना है। 
सविनय,
साधक 

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Dear Sadhak,
There is ONLY ONE EXISTENCE ! Call IT ATMA or PARMATMA, it does not matter.Our journey is to experience that all pervading ONE in all different forms. 
Yes, in everyday language people say-my soul, yr soul etc, but through Swamiji's teachings and through Bhagwad Gita, we all know the Truth that whatever IS and IS NOT , is only PARMATMA. 
My request is please listen/read to Swamiji  and experience the TRUTH told by him.
 Krishna Says,
"sraddhaval labhate jnanam tat-parah samyatendriyah 
jnanam labdhva param santim acirenadhigacchati"(BG 4:39)
So have no doubts and with firm determination experience the TRUTH!
My best wishes,
Sadhna

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Pranam,

It is like standing infront of a collection of mirrors  with various properties,  ie.  Plane,  curved,  magnified etc,. Each of the images in the mirrors appear different  and independent due to its association with the property of the mirror,  where the source of the image is one and unchanged. 

Regards 
Venu 
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I will give you  an elaborate and detailed reply soon. Before that let me prepare you for the answer. If we divide one object into two equal parts  the result is (1/2). If you divide 500 objects into 1000 equal parts you get again (1/2) You do not say 500/1000 but will say just (1/2). 1/2 is  the representativ eof the equivalence class of 1/2, 2/4, 100/200 etc. They are not the same but for our perception they are all rep by 1/2. Contemplate on this and try to observe the similarity between Parama Atma and Atma. Jeeva (not Jeev) is life. Jeev is not strictly speaking embodied Atma; but the entity Atma+life+body. - together they constitutre a living being or JeevaH. I appreciate your curiosity Jidnyaasa. keep it up and Try your best to find answers yourself. I will write a more detailed reply later
God bless your curiosity
krishna Samudrala

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श्री 
sj 
जी! 
छोटासा प्रश्न है : कितनी आत्मा हैं? यदि सर्वगत आत्मा एक (संख्यामें एक one) है फिर किसी शरीरके मरनेपर जो आत्मा-शांतिकी प्रार्थना की जाती है, उसमें 'इसकी आत्मा' या 'उसकी आत्मा' क्यों कहा जाता है? 
इसका उत्तर अपेक्षित है। 
सविनय,
साधक   

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बड़े भैया,
समझना यह है कि जितने शरीरधारी जीव हैं उनका आत्मा एक (संख्यामें) ही होता है या जितने शरीर (संख्यामें अनेक) होते हैं उतने (संख्यामें) आत्मा भी होते हैं?
यदि सभीका आत्मा (स्वरूप) एक (संख्यामें) ही है तो किसी शरीरके मरनेपर हम किसकी आत्माकी शान्तिके लिये प्रार्थना करते हैं? जब आत्मा (स्वरूप) एक (संख्यामें) ही है (जो 'है' रूपसे सर्वव्यापी सत्तामात्र है) तो 'इसकी आत्मा' और 'उसकी आत्मा' क्यों बोला जाता है? 
सविनय,
साधक 

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Everything is One at some level... no one can prove you anything...  
It is better to explore your Self... see what comes out... 

Human being is a co-existence of Self and body... Explore the requirements of Self and the body...
see if they are same and continuous... This way at least you may know your Self better... 

Best wishes..sj

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Dear sadaks,
Any animal and human are made out of Jada Vastu (Destructive matter/element). In all these is Paramathuma as one power source. Like a battery can be put in torch light, same battery in toys etc. The power generated by any battery is same called DC supply (Direct Current supply. Here the battery is Jeeva and power within jeeva is Paramathuma. There is power in any matter like water, rock, air etc.
B.Sathyanarayan. Chennai

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Due to illusion (or ignorance), it appears that swaroop (self, aatma) has become many. Ultimately, only Vasudeva exists.

G A Mittal

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हरि ओम

आपके प्रश्न के पहले दो वाक्य  ही आपका उत्तर हैं !  आपने "जिज्ञासा" की शुरूआत यह कह के की कि " जिसे जीव कहा गया है, "यदि " शरीरों को लेकर  ही कह गया है ...." , तो साधकजी यह जो "यदि" है ना, यह केवल आपकी बुद्धि में ही है ।  मूल बात जो आपने स्वामीजी या शास्त्रों से उद्धृत की है, वहाँ इस "यदि" का प्रश्न ही नहीं उठता । प्रश्न तब उठता जब केवल "जीव" शब्द का स्वामीजी प्रयोग करते - यहाँ "जीव" नहीं, "जीवमात्र के स्वरूप" की बात है - जहाँ "स्वरूप" की बात आती है, वहाँ "शरीर" के साथ जीव को जोड़ने की संभावना ही समाप्त हो जाती है ! "यदि" का प्रश्न ही नहीं उठता । आप ही प्रश्न अपनी तरफ़ से घड़ रहे हैं, आप ही तोड़ रहे हैं । आपको प्रश्न घड़ना था, घड़ दिया । मोडरेटर्स को पोस्ट करना था, कर दिया । अब बुआजी के मूँछें हों तब उसे चाचा कहेंगे - मूँछें तो है ही नहीं ! 

जय श्री कृष्णा

व्यास एन बी 

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Hindi -  www.swamiramsukhdasji.org
 








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Posted by: Sadhak <sadhak_insight@yahoo.com>
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